… pokračování článku zde.
Nečekej, že zakázky přijdou sami
Práci musíš jít naproti. Před některou budeš pak chtít i uhnout pryč. Pozor na zahlcení poptávkou, zaregistroval jsem se do několik služeb, které zasílaly poptávky a pak jsem nestíhal mazat (z některých byl velký problém se odhlásit).
Dost to souvisí s tím, zjistit kdo je moje cílová skupina?
O kom se ví, o toho je zájem
Jakými cestami chci zviditelňovat to, co nabízím? Cest je mnoho: web, blog, reklamní plachta, video, událost… nechat mluvit především klienty a vlastní práci je mnohdy nejlepší řešení.
Ku pomoci jsou i různé akce pro podnikatele, kde můžete předat během řeči třeba vizitku.
Finanční strop
Je potřeba průběžně sledovat, aby vycházela zakázka a šlo udávat tempo.
Vývoj zadání v průběhu práce
Varování k iniciativě – změny za které chci peníze, nejdříve nechat odsouhlasit.
Rezervy – čas & finance
- Dovolenou si naplánovat.
- Našetřit na placenou dovolenou 25 dní, nemocenskou 25 dní – nejlépe odkládat alespoň desetinu průměrného měsíčního výdělku.
Oťukej vlastní hodinovku
Jak rychle pracuješ? Kolik ti zabere úkol času?
Pro představu. Trošku trvá než v tomhle člověk pozná sám sebe a cenu vlastního času. I vlastní štědrost a štědrost druhých.
Do ceny zahrnout i kalkulace, návrhy, čas cesty tam a zpět, schůzka. Když nevíš co všechno tam zahrnout – zaplatil bys za to někomu jinému?
Investuj do sebe – vzdělání a pomůcek. I odpočinek a prostředí jsou důležité.
Nepřeceňuj,
ale ani nepodceňuj dokumentace.
Nauč se mazat a ztrácet
Piš. Kresli. Zaznamenávej si. Zachytíš mnoho nápadů, velkou spoustu z nich pak skartuješ.
Podnikání není …
I přestože se může odehrávat v krásném prostředí zeleného lesa, útulné kavárny či Bůh ví kde, není to koníček ani dovolená.
Ale koníčky i dovolená, jsou přitom důležité.
Testování – předání práce
Před vypuštěním díla projít prezentaci s klientem a proklikat… klidně přes Skype, neva …
Cíl? Zjistit spokojenost a vyvarovat se bazírování na detailech, které nejsou okaté a lze je operativně doladit.
„klientovy rozmary“
Během vývoje klientovy dojde, že tam chce ještě tohle nebo že tamto je zbytečné. Oznam mu, na kolik ty změny vyjdou. I něco skrýt nebo smazat je práce.
Stanovte si kalkulaci na zhotovení díla + hodinovku, za kterou se účtují připomínky a okrajové práce.
Než něco vypustíš k zákazníkovi, dvakrát měř
„vlastní rozmary“
Ego má velké cíle, věřím, že člověk dokáže velké věci, ale i velká cesta lze ujít jen přes obyčejné malé kroky.
Nečekej uznání a nečekej, že to půjde tak, jak sis vymyslel – realita je vždy o kousek jinde.
Když si nařídíš budík, vstaň. Buď to nasere tebe nebo někoho kolem tebe :-).
Občas propočítej na kolik tě vychází cesta, po které jdeš a ta která tě láká. Jen tak pro přehled.
Nemusíš se živit vším, co umíš a co tě baví, něco z toho vyber a udělej nabídku, zbytek si nech na volný čas – pro sebe. To je úskalí našeho digitálního věku. Umět upravovat fotografie, dělat webdesign, kódovat, optimalizovat, psát back-end, psát front-end. Kluk pro všechno lehko ztratí specializaci. Někdy se to hodí, někdy ne, záleží, jakou chceš jít cestou. Komplexně nebo specializace?
Následující text nechávám necenzurovaný, jako důkaz, že může přijít i deprese 🙂 …
Zahleděnost v sobě
Už seru sám sebe. S tím, jak si jen stěžuju. Rozebírám, co je jak komplikovaný a nejdu dál. Neděláš rád doma? Tak tam nedělej, vole!
Nebaví tě ta práce co teď děláš? Hledej chvilku, co tě baví, pak se k tomu vrať, až najdeš chuť. Zkus se aspoň projít kolem bloku a trošku se vydejchat.
Seš v izolaci? Koníčky a lidi a lidi a lidi…!
Závěrem
Stay Hungry. Stay Foolish. ~ Steve Jobs 🙂 (Na Applu sice nejedu, ačkoliv proti němu nic nemám. Ale tohle motto sedí ;-)) Držím palce všem podnikavým lidem.